Komunikacja wewnętrzna w firmie – czyli jak nie zwolnić szefa?

Wiedza, wsparcie i networking w mikrobiznesie

Komunikacja wewnętrzna w firmie – czyli jak nie zwolnić szefa?

Bez komunikacji nie byłoby żadnych relacji międzyludzkich ani nawet naszych międzydrobnoustrojowych. A tak naprawdę, to nie powstałoby nic, co teraz mamy, a już tym bardziej nie istniałbyś ty – przedsiębiorca. Wiadomości, które w każdej chwili wypuszczamy do świata, to nie tylko słowa i gesty. Komunikujemy również przez wygląd, wizerunek firmy, stronę internetową, logotyp, reklamę czy nawet strategię działań. Żeby jednak wypuszczane na zewnątrz komunikaty były spójne i do tego przekazywały to, co naprawdę chcemy powiedzieć, ogromnie ważne jest zadbanie o to, co dzieje się w głębi naszej firmy, czyli tak zwane relacje wewnętrzne.

Internal relations – jak to się je?

Niezaprzeczalny jest fakt, że organizm działający wadliwie wewnątrz, uwidoczni to w końcu na zewnątrz, dlatego tak istotne jest zadbanie o relacje wewnętrzne w firmie. W ich skład wchodzi oczywista relacja szef – pracownik, pracownik – pracownik (która pewnie w mniejszym stopniu będzie dotyczyć nas tu zebranych), a także (w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych) będzie to również relacja przedsiębiorca – podmiot, z którym współpracuje.

Szef i pracownik – odwieczni wrogowie

Jak tak sobie myślę o tych wszystkich tekstach i żartach dotyczących okrutnych szefów i beznadziejnie leniwych pracowników, to mam wrażenie, że moja szefowa jest z innego świata, bo w żadnym stopniu nie trzyma się tych utartych schematów. A tak zupełnie serio, to szef nie musi być chamem :). Oczywiście najważniejsze jest w tym wszystkim zachowanie umiaru i stawianie odpowiednich granic. Nie chcemy przecież by pracownik kierował nami albo by szef nadużywał naszego braku asertywności. Średnio około kilkudziesięciu godzin w tygodniu spędzamy z człowiekiem, którego zatrudniamy lub który zatrudnia nas. Jest to spory kawał naszego życia, warto więc dla siebie i dla naszego dziecka – ukochanej firmy, posprzątać nieco w tej sferze.

Najprostszym sposobem na rozwiązanie wszelakich problemów relacyjnych jest najzwyklejsza rozmowa. Po pierwsze musimy znać swoje wzajemne oczekiwania i potrzeby, aby móc je spełniać. Dobrze jest też rozpoznać zdolności danej osoby i na tej podstawie przydzielać zadania. Znacznie ułatwi to nam pracę i sprawi, że będzie ona przyjemniejsza. A czy nie o to też nam trochę chodzi?

Fajnie kiedy pracownik lubi swojego szefa z wzajemnością. Łatwiej jest wówczas o większe zaufanie i  otwarte, przede wszystkim szczere rozmowy. Przedsiębiorco, może warto czasem zauważyć naszego pracownika i zrobić coś dla niego bądź z nim poza pracą? (Agnieszka, nic nie sugeruję ;D) Pieniądze nie motywują tak dobrze, jak miła atmosfera w pracy. Pracowniku, może warto docenić szefa chociaż miłym słowem? Spędzamy razem tyle czasu, szanujmy się i lubmy, a przy tym nie dajmy sobie wejść na głowę, a będzie dobrze! I przede wszystkim – nie bójmy się rozmawiać!

Pracownicy mi się biją

Z  racji, że jesteśmy tu mikrusami, pewnie niewielu z nas dotyczy posiadanie kilku pracowników, więc obiecuję tylko 3 słowa w temacie. Dobre relacje między pracownikami z pewnością przekładają się na efektywność ich działań. Nie zapominaj, żeby od czasu do czasu przyjrzeć się sytuacji i być może zainterweniować. Jakieś wyjście integracyjne raz na jakiś czas nie zaszkodzi. Pamiętaj, silny organizm w środku, piękny na zewnątrz J

Ludzie, z którymi współpracuję nie rozumieją, o czym do nich mówię

Mając jednoosobową działalność gospodarczą może się wydawać, że budowanie relacji w firmie zupełnie nas nie dotyczy. Ale czy naszej firmy nie tworzy też współpraca z innymi przedsiębiorcami? Bardzo często sprzedając dobra lub usługi dostajemy również pytania o coś, czym sami się nie zajmujemy. Wtedy kierujemy klienta do osoby, która będzie w stanie mu pomóc. I tu pojawia się nasza omawiana interakcja z drugim człowiekiem.

Budowanie relacji z podmiotami współpracującymi zmusza nas do odpowiedzi na kilka pytań:

  • Czy jest to grono stałych osób, z którymi wspólnie działam?
  • Czy są one różne, często je zmieniam?

Jeśli na drugie pytanie odpowiedziałeś „tak”, to fajnie byłoby się zastanowić, dlaczego tak jest.

  • Czy świadczone przez nich usługi nie spełniają moich oczekiwań?
  • Czy może pojawiają się problemy komunikacyjne?

Super jest mieć wokół siebie ludzi, z którymi można budować owocującą współpracę i wzajemnie się wspierać w działaniach. Dzięki temu nasza jednoosobowa działalność nie jest „samotną” działalnością i mimo braku rzeczywistych pracowników, mamy kogoś, kogo nasz biznes choć trochę przejmuje J. Myślę, że dobrym pomysłem jest tu pielęgnowanie i rozwijanie relacji, które spełniają nasze oczekiwania. Może warto spróbować podjąć razem jakiś projekt albo zorganizować wspólne wydarzenie, a może nawet wykreować jakieś dzieło. Nie bójmy się wypowiadać naszego zdania, ale też nie zapominajmy o tym żeby słuchać. I tu znów podkreślam, każda relacja, w której występuje człowiek wymaga rozmowy. Mówmy więc!

………

Relacje wewnętrzne, tak jak każde inne relacje międzyludzkie, to bardzo dziwny twór. Nie bójmy się go jednak, bo uwierzcie mi, okiełznanie go jest wykonalne. Walka o dobre stosunki w firmie przyniesie pozytywne skutki prędzej czy później. Na pewno poukładanie tego tematu da ci większy spokój i energię do działania!

Bierz się do roboty!

………………….

Photo by Wynand van Poortvliet on Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *